fredag 25. januar 2013

Gari med laks og tomatsalat

Denne retten er afrikansk, og er mest populært i vest afrika;
som for eksempel i Ghana og Elfenbenskysten.
Gari kan sammenlignes med couscous men smaker helt annerledes.
Den har en litt mer bitter smak.
Gari er et slags mel laget ut av Cassava
Man kan kjøpe den i de fleste utenlandske butikker.
Jeg syns det er godt men det er kanskje fordi jeg er oppvokst med det
og vant med smaken. Mannen deretter har ennå ikke blitt vant til det.
Slik ser den ut:


Slik lager jeg gari:
2 dl gari per porsjon
vann
olje

***
Hell gari "melet" over i en bolle, tilsett vann slik at den får en mykt konsistens (ikke grøt-aktig !!).
Og litt olje tilslutt. Bland godt.
Den skal nå dampes, Rør om et par ganger.
Den er klar når det har skiftet farge, og klistrer seg til skjeen, ca 30 min.
Til redskap:  finn fram en "pasta"-siler, 
og ha opp i en klut, som visst på bildene under:




****


Passer som tilbehør til det meste; fisk, kylling, kjøtt - gryte eller suppe.
Bare fantasien som stopper en!
Slik hadde jeg den ikveld:


Stekt laks
Tomatsalat:
(tomater, rødløk, agur, habenero pepper, eddik, olivenolje og salt)

Gari kan også brukes til å lage kake men det er neste prosjekt! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar